ul.Mostowa 5, 00-009 Warszawa 505-596-458 kontakt@ ruby.org.pl

6 znaków, że jesteś od czegoś uzależniony

Nie ma nic patologicznego w zabawie i odczuwaniu przyjemności. Zostaliśmy stworzeni z tymi uczuciami i tym potencjałem. Angażowanie się w przyjemne zajęcie nie jest z natury rzeczy złe. Ale granica między aktywnością a uzależnieniem leży tam, gdzie aktywność, która jest pozytywna lub neutralna, przybiera zdecydowanie negatywny obrót. Niezależnie od tego, czy chodzi o oglądanie Netflix, media społecznościowe, chodzenie na siłownię, zdrowe odżywianie się, jedzenie śmieci, uprawianie seksu, czy granie w gry wideo, każde z tych działań ma swoją granicę, która przecina się do terytorium negatywnego. W przypadku zachowań uzależniających, które nie dotyczą substancji chemicznych, istnieje szereg warunków, które można wykorzystać do określenia stopnia ich nasilenia. 

Znaczenie: Jak ważne stało się to dla twojego poczucia siebie i sposobu, w jaki prowadzisz swoje życie? Możesz określić znaczenie nie tylko na podstawie tego, jak bardzo to robisz, ale również na podstawie tego, jak bardzo nie robisz innych rzeczy. Priorytet równa się znaczenie.

Reakcja na nagrody: Czy robienie tego sprawia, że czujesz się lepiej, bardziej pod kontrolą? Czy robienie tego nie sprawia, że czujesz się gorzej? Robienie rzeczy, które sprawiają ci przyjemność, sprawia, że czujesz się lepiej. Unikanie rzeczy, które ci się nie podobają, może sprawić, że poczujesz się lepiej, przynajmniej na początku. Istnieje pozytywna fizyczna korzyść z całej tej działalności, która może przesłonić negatywne konsekwencje.

Przewaga: Czy robisz to częściej i przez dłuższy czas, niż pierwotnie planowałeś? To jest ten nigdy nie wystarczający przymus. Jeśli czujesz się zmuszony powiedzieć: "Tylko trochę więcej", cały czas robisz coraz więcej miejsca w swoim życiu na te czynności. Pytanie staje się, aby tym razem wyrzeźbić, do czego jeszcze bierzesz nóż?

Zaprzestanie: Czy czujesz się niespokojny lub niekomfortowy, jeśli nie możesz tego zrobić lub jeśli po prostu myślisz o tym, żeby tego nie robić? Jednym ze sposobów, aby ocenić, jak ważne stały się dla Ciebie te rzeczy, jest rozważenie możliwości zrobienia tego bez nich. Twoja początkowa reakcja emocjonalna i fizyczna może być bardzo pouczająca. Im wyższy poziom paniki i bólu, który przewidujesz, tym silniejsze jest ich trzymanie na sobie.

Zakłócenia: Czy to zakłóciło wasze życie i wasze relacje? Wyobraź sobie swoje życie jako szufladę pełną tych starych, wiszących teczek. W szufladzie jest tylko tyle miejsca na teczki. Za każdym razem, gdy ty dodajesz plik dzwoniący "Texting" lub "Facebook" lub "Checking in" lub "Video Games" ty musisz pchać foldery wokoło, aby znaleźć miejsce w kreślarce. Wewnątrz tej szuflady znajdują się już pliki o nazwie "Sen", "Rodzina", "Obowiązki" i "Praca". Niektóre akta w Twojej szufladzie nie są zabawne; są grube i ciężkie i zajmują dużo miejsca. Im więcej nowych rzeczy próbujesz spakować do tej szuflady swojego życia, tym większą presję wywiera ona na rzeczy i ludzi, którzy już tam są.

Odwróć się: Czy często mówisz sobie, że zamierzasz zrobić coś innego, a potem odwracasz się i robisz to samo, czy jeszcze więcej? To jest syndrom "Znowu będę się odżywiał w poniedziałek". Jeśli już zrobiłeś miejsce w szufladzie swoich wirtualnych plików na coś zabawnego i przyjemnego, a przynajmniej rozpraszającego, to samo myślenie o pozbawieniu się tego przywodzi na myśl mnóstwo racjonalności i powodów, dla których "teraz" nie jest po prostu najlepszym czasem, aby przestać.

Wszystkie te znaki wskazują na znacznie większy problem: uzależnienie. Uzależnienie to zachowanie, które cię kontroluje. Bez zewnętrznego związku chemicznego lub substancji, to Ty - Twoje impulsy, Twoje przyjemności, Twoje lęki, Twoje obawy, Twoje preferencje, które są ważniejsze od Twojej lepszej oceny sytuacji lub uzasadnionych decyzji. Jeśli uważasz, że zmagasz się z dodatkiem, który ma negatywny wpływ na jakość i zdrowie twojego życia, być może nadszedł czas, aby zwrócić się o pomoc do specjalisty.